Intervisie, een vorm van kennisontwikkeling waarbij collega’s onder begeleiding van een gecertificeerde intervisor van en met elkaar leren. Het doel van intervisie is het bevorderen van deskundigheid en de kwaliteit van het werk te verbeteren.
Begeleide intervisie is een vorm van intervisie waarbij collega’s, die werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied, onder begeleiding van een gecertificeerde intervisor op een systematische wijze en vanuit een gelijkwaardige positie van en met elkaar leren. Het doel van intervisie is het bevorderen van deskundigheid en de kwaliteit van het werk te verbeteren.
Hierbij staat centraal dat de inbreng van een deelnemer op een methodische wijze wordt besproken, onderzocht en de essentie van het probleem wordt doorgrond.
De nieuwe inzichten stelt de inbrenger en de intervisiegroepsleden in staat om te leren optimaal sturing te geven aan het eigen professioneel functioneren.
De volgende condities staan centraal voor een veilige samenwerking en een optimaal leerproces:
Roulerend brengt een deelnemer een (niet medisch inhoudelijke) praktijkervaring in en formuleert een vraagstelling die te maken heeft met de integratie van de persoon in het beroep. Met name de competenties communicatie, samenwerking en professionaliteit zijn hierbij belangrijk.
De groepsleden helpen middels het stellen van vragen de inbrenger de vraagstelling te verhelderen, een antwoord te zoeken en handelingsalternatieven te bedenken.
Tijdens intervisie wordt gebruik gemaakt van de reflectie leercirkel:
Na analyse van een vraag of probleem ontstaat een beeld van de oorzaken en gevolgen ervan. De inbrenger kiest daarna voor gedragsalternatieven en probeert die uit in de praktijk. Tijdens de eerstvolgende bijeenkomst wordt middels een reflectieverslag op de ervaring teruggekeken.
De leden van de intervisiegroep doen ook leerervaringen op wanneer zij zelf geen vraag inbrengen van het intervisiegesprek. Door het uitwisselen van inzichten en ervaringen, van perspectief wisselen en zich verplaatsen in de vraagstelling van de inbrenger is dit voor alle deelnemers leerzaam.
Er wordt gewerkt met verschillende intervisiemethodes (zoals de Incidentmethode, Balint methode, 5 stappen methode, Roddelmethode). De patronen van voelen, denken, handelen en de onderliggende drijfveren (waarden, normen, opvattingen, overtuigingen, vooroordelen, blinde vlekken, maar ook kwaliteiten) worden daardoor zichtbaar.
De begeleider zorgt ervoor dat de groep op systematische en methodische wijze de vraagstelling van de inbrenger behandelt en dat de actieve deelname van de groepsleden plaatsvindt in een gelijkwaardig, vertrouwelijk, veilig en effectief leerklimaat.
Let op: Maximaal 50% van de groep mag bestaan uit mensen die werkzaam zijn binnen dezelfde organisatie. Anders is de intervisie niet geldig, ook maakt dit de drempel lager om vrijuit te kunnen spreken als het gaat om gevoelige thema’s.
Thema’s die bijvoorbeeld aan bod komen zijn:
1. Indrukwekkende casuïstiek
2. Werkdruk; balans tussen werk en privé
3. Samenwerking/conflicten met patiënten, verpleegkundigen, specialisten en collega’s
4. Eisende en/of agressieve patiënten of familie van patiënten
5. Afgrenzen van verantwoordelijkheid
6. Feedback geven en ontvangen
7. Angst voor fouten
8. Omgaan met klachten