Nascholingen Klachten & Geschillen

Leergang - Triage in de Huisartsenpraktijk

Na het volgen van de Leergang 'Triage in de huisartsenpraktijk' heb je alle kennis en kunde in huis om met vertrouwen patiënten te woord te staan en heb je het urgentie denken eigen gemaakt. Een waardevolle aanvulling op jouw vakkennis die je al werkende opdoet.

Leergang - Triage in de Huisartsenpraktijk

Ga er maar aan staan: in zeer beperkte tijd bepalen of een patiënt ABCDE stabiel is, gerichte vragen stellen om de hoofdklacht te inventariseren, de juiste vervolgacties afspreken, en tegelijkertijd het vriendelijke, begripvolle, beleefde visitekaartje van de praktijk zijn! Telefonische triage is een uitdagende bezigheid! En precies om deze reden heeft Stichting DOKh een Leergang 'Telefonische triage in de Huisartsenpraktijk' ontwikkeld.

Na het volgen van deze leergang, waarbij de NHG-triagewijzer de basis is, heb je alle kennis en kunde in huis om met vertrouwen patiënten te woord te staan en heb je het urgentie denken eigen gemaakt.

Een waardevolle aanvulling op jouw vakkennis die je al werkende opdoet.

Opbouw van deze leergang:

Deze leergang bestaat uit drie trainingen en een afsluitende audit. Te weten:

  • Efficiënt werken met de NHG triage wijzer

  • Training ón the job’

  • Triage voor gevorderden

Afsluitend audit telefonische triage

Inhoud per training

Efficiënt werken met de NHG triage wijzer

Voorafgaande aan het eerste onderdeel van de Leergang ontvangt u de meest recente versie van de triageklapper.

Tijdens het eerste onderdeel van de leergang leer je de triageklapper te gebruiken aan de hand van casuïstiek en oefening. Na dit onderdeel kan je meteen praktisch aan de slag en de NHG-triageklapper direct gebruiken in de praktijk.

Triage ón the job

Ongeveer 1 a 2 maanden na de training omgaan met de NHG triageklapper volgt u de training triage on the job. Deze training vindt plaats bij u op de praktijk en plannen we apart met u in.

Vooraf wordt per assistent een inventarisatie gemaakt van de leerdoelen, de eventuele valkuilen en de ervaringen met het gebruik van de triageklapper. Hiermee krijgt de training een persoonsgericht karakter. Tijdens de training wordt geen gebruik gemaakt van casuïstiek, maar de docent luistert direct live mee aan de telefoon en geeft feedback die direct toepasbaar is. Dit zorgt voor een informele sfeer, die als prettig wordt ervaren.

Na de training volgt een feedbackgesprek, desgewenst ook in combinatie met de Praktijkmanager.

Triage voor gevorderden

Na de eerste twee onderdelen doet u verdere ervaring op in de praktijk met de triage. Ongeveer 3 a 4 maanden na de start met deze leergang volgt u de triage training voor gevorderden. Tijdens deze training komen de complexere situaties aan bod.

Audit telefonische triage

We sluiten de leergang af met een audit telefonische triage. Voorafgaande aan de audit worden telefoongesprekken opgenomen. Deze gesprekken worden opgestuurd. Na het insturen worden de gesprekken beoordeeld op verschillende aspecten. Denk hierbij aan medisch inhoudelijk, aan de structuur van het gesprek en het stellen van juiste urgentie. Bij een voldoende beoordeling heb je de leergang met succes afgerond en ontvang je van ons een certificaat.

Toelatingseisen en eventuele vrijstelling

  • Afgeronde Opleiding tot doktersassistent (niveau 4)
  • U heeft al de basisopleiding gevolgd

    óf
  • U heeft aantoonbare ervaring met triage en het gebruik van de triageklapper. Dit toont u aan door twee gesprekken in te sturen naar DOKh. Deze gesprekken worden beoordeeld door de docent en ervaren triagist. U kunt dan vrijstelling krijgen van het eerst onderdeel omgaan met de NHG triageklapper

Na het afronden van deze leergang:

  • Heb je inzicht in het gebruik en nut van de triagewijzer;
  • Heb je je communicatievaardigheden vergroot;
  • Kan je valkuilen aanpakken;
  • Heb je leren denken in toestandsbeelden, niet in diagnoses;
  • Heb je kennis van de relevantie van vangnet advies en kan je dit toepassen
  • Heb je inzicht in wanneer, hoe en welk zelfzorgadvies gegeven kan worden;
  • Heb je kennis van de relevante elementen van een gesprek met de meldkamer om een ambulance te bestellen;
  • Heb je inzicht in urgentie verhogende situaties en kennis van risicogroepen
  • Heb je kennis van complexere ingangsklachten, zoals o.a. buikpijn/algemene malaise/pijn thorax, combinatie ingangsklacht/risicogroep en weet je hoe hiermee om te gaan;
Accreditatie kosten per module abonnee kosten per module niet abonnee
Efficiënt werken met de NHG triage wijzer 3 € 140,00 € 170,00
Training ón the job * 1 € 450,00 € 450,00
Triage voor gevorderden 4 € 230,00 € 270,00
Audit telefonische triage** 2 € 425,00 € 425,00
Totaal 10 € 1.245,00 € 1.315,00
Prijs bij afname totaal pakket per persoon € 1.125,00 € 1.185,00
*kostprijs per 2 personen € 775, inclusief reistijd en -kosten
** exclusief € 90 reistijd- en kosten per praktijk

Accreditatie: 

10 punten

Wil je starten met de Leergang, neem dan contact op met Helma Deutekom: 072-5279100 of mail hdeutekom@dokh.nl