Nascholingen Klachten & Geschillen

Omgaan met ongewenst gedrag en agressie

Helaas hebben we allemaal te maken met ongewenst gedrag en agressie, krijg hier de handvaten om het binnen te perken te houden/ krijgen en je eigen grenzen te bewaken

Omgaan met ongewenst gedrag en agressie

Data meerdaagse
cursus:
Woensdag 9 oktober 2024: Omgaan met ongewenst gedrag en agressie 1/2 (19.00 - 21.00)
Woensdag 16 oktober 2024: omgaan met ongewenst gedrag en agressie 2/2 (19.00 - 21.00)
Doelgroep:
Assistenten Verloskundepraktijk, Doktersassistenten, Huisartsen, Managers, Triagisten, Kraamverzorgenden, SOH, Praktijkmanagers, (Klinisch) verloskundigen, Cosmetisch artsen, Huisartsenposten, Praktijkondersteuners
Locatie:
ONLINE
Accreditatie:
4 uur
Kosten:
Abonnee: € 280,00
Indien u kiest voor eenmalige afschrijving van uw cursusgeld, ontvangt u een korting van € 5,00
Abonnement:
Cursusleiding:
Stichting DOKh
Docente(n):
Servaas van der Zijden

Meer informatie

Heeft u na het lezen van deze uitnodiging nog vragen over deze nascholing? Dan kunt u contact opnemen met:

Helma Deutekom
T 072 - 527 91 00
E hdeutekom@dokh.nl

Online training Omgaan met ongewenst gedrag en agressie

Ook in de zorg krijgen/ hebben patiënten een steeds “korter lontje”. Hevige weerstand of ongewenst gedrag komt vooral hard aan bij medewerkers in de zorg die zich juist inzetten voor het welzijn van patiënten. Zij zijn in het algemeen geneigd de eigen grenzen te verleggen of ondergeschikt te maken teneinde zorg aan de ander te verlenen. Kost wat kost wil men ook vaak de relatie met de patiënt goed houden.

Medewerkers in de zorgverlening hebben regelmatig de aanname dat door niet te reageren op agressie dit vanzelf zal overgaan. Dit is een illusie die tijdens de training aan de orde zal komen. Door niet te reageren keurt men impliciet het agressieve gedrag goed en zal de patiënt verder gaan. In veel gevallen is men bereid meer agressie te accepteren om de zorg te blijven bieden. Wij bieden een methode die recht doet aan de zorg, de relatie met de patiënt maar ook aan de eigen grens.

Inhoud training:

De training bestaat uit twee avondsessies. In de eerste sessie zullen wij de theorie behandelen. De tweede sessie zal volledig in het teken staan van praktijksimulaties met een acteur. Als handvat voor deze simulaties ontvangen de deelnemers een invuloefening “Begrijpen of Begrenzen”. Deze gaan zij samen met andere cursisten invullen in een “breakout room”. Deelnemers ontvangen na afloop een hand-out van de PowerPoint. In verband met het interactieve karakter van deze training wordt het maximum aantal deelnemers gesteld op 8.

Daarnaast stellen wij de deelnemers in de gelegenheid om ons na de training nog (individueel) om advies te vragen. Wij zullen dan samen met de deelnemer een analyse maken en een advies geven. Wij werken volgens het diagnose-receptmodel.

Onderwerpen:

  • Kort voorstellen en eigen ervaringen van de deelnemers;
  • Toelichting vormen van ongewenst gedrag;
  • Praktijkoefening “begrijpen”;
  • Theorie agressie op de persoon-grenzen stellen;
  • Praktijkoefening “begrenzen”;
  • Praktijksimulaties met professionele trainingsacteur (co-trainer).

Leerdoelen:

Het opdoen van kennis en trainen van vaardigheden om doeltreffend te handelen en effectief te reageren in een situatie waarin patiënten weerstand of overschrijdend gedrag vertonen. De deelnemers leren in deze training om zeer snel verschillende gedragingen te herkennen. Vervolgens bieden wij een methode aan die recht doet aan de maatschappelijk zorg, de relatie met de patiënt maar ook aan de eigen grens.

Devizion hanteert het trainingsprincipe ‘gedrag beïnvloedt gedrag’. De getrainde medewerkers maken bij ongewenst gedrag sneller gebruik van de-escalerend gedrag. De deelnemers leren om eerst de ander aan te spreken op ongewenst gedrag en pas daarna naar de inhoud te gaan.

Technische realisatie:

Voor de uitvoering van de training maken wij gebruik van Zoom. De deelnemers moeten in het bezit van een PC, laptop of tablet met internet, geluid en een camera.

Trainers:

De trainers beschikken over veel praktische ervaring in en uit de praktijk. Hierdoor is mogelijk een training aan te bieden die zeer gericht is op de daadwerkelijke eigen werkplek. Vooral doen, afgewisseld met theorie, fascinerende praktijkgerichte cases, praktische tips van de trainers en niet in de laatste plaats gepaste humor. Onze jarenlange ervaring leert ons dat deze manier van trainen bijzonder effectief is en hoog gewaardeerd wordt door de deelnemers.

Accreditatie:

Deze training is geaccrediteerd door ABAN (artsen), Kabiz (doktersassistenten en triagisten), NVvPO (praktijkondersteuners), KNOV (verloskundigen) en KCKZ (kraamverzorgenden) onder ID-nummer 557638.


Inschrijven

Bij uw eerste inschrijving voor een nascholing, ontvangt u ook onze nieuwsbrief. Deze ongeveer 2-wekelijkse nieuwsbrief bevat voor uw beroepsgroep interessante informatie en geaccrediteerde nascholingen. Zo blijft uw vakkennis up to date! Wilt u deze nieuwsbrief niet ontvangen, klik dan hier.

Inschrijven voor deze cursus