U bent niet tevreden over uw zorgverlener. Wat kunt u doen?
Bespreek altijd eerst uw onvrede zelf met uw zorgverlener. Vaak kunt u er in een goed gesprek samen uitkomen. Is uw klacht daarmee niet opgelost? Dan kunt u een officiële klacht indienen. Elke zorgverlener in Nederland is verplicht om op zijn of haar website te vermelden hoe u dat doet.
Als uw zorgverlener bij DOKh is aangesloten, staan wij u en uw zorgverlener bij om tot een oplossing te komen. DOKh is een landelijk erkende klachten- en geschilleninstantie.
U kunt via de button ‘direct onvrede melden’ op deze pagina digitaal uw klacht indienen. U kunt ons ook telefonisch bereiken op het nummer 072-5279100. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tot 15:00 uur. Bij geen gehoor, kunt u onze voicemail inspreken en dan bellen wij de volgende werkdag terug.

Wat gebeurt er als u een klacht indient?
Onze klachtenfunctionaris neemt contact met u op om uw klacht door te spreken en met u te bepalen wat er het beste verder kan gebeuren. Het hangt af van uw wensen en verwachtingen hoe de klachtenfunctionaris u bijstaat. Voorbeelden zijn:
- Zij kan u helpen bij het schrijven van een brief aan uw zorgverlener;
- Zij kan bemiddelen in een gesprek tussen u en uw zorgverlener;
- Zij kan contact opnemen met uw zorgverlener om uw klacht mondeling te verwoorden.
De klachtenfunctionaris is onafhankelijk; dat betekent dat zij geen partij trekt voor uw zorgverlener of voor u. Zij zal proberen om de klacht voor beide partijen naar tevredenheid op te lossen.
Geschil
Mocht uw klacht, na ondersteuning door de klachtenfunctionaris, nog steeds niet naar tevredenheid zijn opgelost, dan kunt u een geschil indienen. Uw klacht wordt in dat geval behandeld door de geschilleninstantie. Daarin zitten een rechter, een beroepsgenoot van uw zorgverlener en een vertegenwoordiger vanuit de patiëntenorganisatie. Als uw klacht ontvankelijk is, volgt er een zitting waarbij zowel u als uw zorgverlener hun verhaal kunnen doen. Daarna doet de geschilleninstantie een bindende uitspraak. Ook kan er eventueel een schadevergoeding toegekend worden. U kunt alleen een geschil indienen als u eerst heeft geprobeerd om er met uw zorgverlener uit te komen via de klachtenfunctionaris.
De uitspraak van de geschilleninstantie is bindend. Dat betekent dat u na het indienen van het geschil afstand doet van uw recht om het geschil (ook) voor te leggen aan de bij de wet ingestelde rechter.
Meer weten?
Wilt u meer informatie over klachten en geschillen? Klik hier voor informatie van de Rijksoverheid.