Zorgen voor de ander begint bij jezelf. In de zorg draait alles om compassie, nabijheid en het bieden van veiligheid. Maar wat als die veiligheid onder druk komt te staan? Steeds vaker krijgen zorgprofessionals te maken met patiënten die – figuurlijk – een kort lontje hebben. Ongewenst gedrag of zelfs agressie kan hard aankomen, zeker bij medewerkers die zich met toewijding inzetten voor het welzijn van anderen.
Veel zorgverleners zijn geneigd hun eigen grenzen op te rekken om de zorgverlening niet in gevaar te brengen. Het behouden van een goede relatie met de patiënt staat voorop – soms ten koste van henzelf. Daarin schuilt een risico. Want agressie negeren in de hoop dat het vanzelf verdwijnt, is een hardnekkige misvatting. Wie zwijgt, stemt toe – en dat werkt averechts.
Doelgroep
Deze scholing is voor:
- Doktersassistenten;
- Huisartsen;
- Kraamverzorgenden;
- Praktijkondersteuners;
- Verloskundig praktijkassistentes;
- Verloskundigen (in opleiding).
Inhoud
In deze scholing leer je hoe je op een respectvolle én duidelijke manier kunt omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Je krijgt handvatten om de-escalerend te handelen, zonder jezelf uit het oog te verliezen. Een praktische en reflectieve training die recht doet aan de patiënt, aan de relatie – maar vooral aan jou als zorgprofessional.
Onderwerpen
- Kort voorstellen en eigen ervaringen van de deelnemers;
- Toelichting vormen van ongewenst gedrag;
- Praktijkoefening “begrijpen”;
- Theorie agressie op de persoon-grenzen stellen;
- Praktijkoefening “begrenzen”;
- Praktijksimulaties met professionele trainingsacteur (co-trainer).
Leerdoelen
Het opdoen van kennis en trainen van vaardigheden om doeltreffend te handelen en effectief te reageren in een situatie waarin patiënten weerstand of overschrijdend gedrag vertonen. De deelnemers leren in deze training om zeer snel verschillende gedragingen te herkennen. Vervolgens bieden wij een methode aan die recht doet aan de maatschappelijk zorg, de relatie met de patiënt maar ook aan de eigen grens.
Devizion hanteert het trainingsprincipe ‘gedrag beïnvloedt gedrag’. De getrainde medewerkers maken bij ongewenst gedrag sneller gebruik van de-escalerend gedrag. De deelnemers leren om eerst de ander aan te spreken op ongewenst gedrag en pas daarna naar de inhoud te gaan.
Trainers
De trainers beschikken over veel praktische ervaring in en uit de praktijk. Hierdoor is mogelijk een training aan te bieden die zeer gericht is op de daadwerkelijke eigen werkplek. Vooral doen, afgewisseld met theorie, fascinerende praktijkgerichte cases, praktische tips van de trainers en niet in de laatste plaats gepaste humor. Onze jarenlange ervaring leert ons dat deze manier van trainen bijzonder effectief is en hoog gewaardeerd wordt door de deelnemers.
Praktische informatie
De training bestaat uit twee interactieve avondsessies. In de eerste sessie behandelen we de theorie. De tweede sessie staat volledig in het teken van praktijksimulaties met een acteur.
Als handvat voor deze simulaties ontvangen deelnemers tijdens de training ‘Begrijpen of Begrenzen’. Dit wordt in kleine groepjes besproken in break-out rooms. Deelnemers ontvangen na afloop een hand-out van de PowerPoint. In verband met het interactieve karakter van deze training wordt het maximum aantal deelnemers gesteld op tien.
Daarnaast stellen wij de deelnemers in de gelegenheid om ons na de training nog (individueel) om advies te vragen. Wij zullen dan samen met de deelnemer een analyse maken en een advies geven. Wij werken volgens het diagnose-receptmodel.
Accreditatie
Deze training is geaccrediteerd door ABAN (artsen), Kabiz (doktersassistenten en triagisten), NVvPO (praktijkondersteuners), KNOV (verloskundigen) en KCKZ (kraamverzorgenden) onder ID-nummer 557638.
Contact
Informeer bij Celia Comvalius naar prijzen en/of mogelijkheden via ccomvalius@dokh.nl, 072 – 527 91 00 of het onderstaande contactformulier.