2024
Inzet thuiszorg
De huisartsenpraktijk in deze casus hanteert het beleid dat een patiënt (of diens mantelzorger) zelf thuiszorg aanvraagt, maar communiceert hierover niet duidelijk met klaagster.
Gemiste wervelfractuur
Wanneer een huisarts, zoals in deze casus, kan laten zien dat de geldende richtlijnen zijn gevolgd, zal er geen gegrondverklaring volgen van een klacht. Ook niet als de diagnose later is gesteld dan theoretisch mogelijk was geweest.
2023
Vernietiging dossier hoeft niet, wijziging verwijsbrief wel
Een huisarts weigert terecht om een deel van het medisch dossier van klager te vernietigen. Wel had zij bepaalde passages uit een verwijsbrief moeten halen omdat de patiënt daarom verzocht.
Onvoldoende neurologisch onderzoek bij vermoeden TIA
Een patiënt komt ten val. De huisrts op de huisartsenpost vermoedt dat dat komt door een TIA, maar doet onvoldoende neurologisch onderzoek. Er blijkt later sprake van een klapvoet (dus een CVA). De huisarts biedt telefonisch excuses aan, maar de klacht wordt door de huisartsenpost onvoldoende voortvarend opgepakt.
2022
De internetapotheek
Een patiënt is vrij in zijn keuze voor zorgverleners, dus ook voor een apotheek. Een huisarts is verplicht om alle (internet)apotheken gelijk te behandelen en mag niet weigeren recepten door te sturen naar de internetapotheek.
Huisartsgeneeskundige zorg aan patiënt met een WLZ-indicatie
In deze casus loopt de huisarts aan tegen een scala van medische problemen in het kader van MS die op een aantal gebieden medisch ingrijpen nodig maken, terwijl ook de wensen van patiënte en haar partner ten aanzien van de behandeling gerespecteerd moeten worden. Waar klager de huisarts verwijt dat zij onvoldoende oog heeft gehad voor de slechte voedingsstatus van patiënte, die uiteindelijk mede oorzaak is van haar overlijden, is de geschilleninstantie het daar niet mee eens.
2021
Melding bij Veilig Thuis
Informatievoorziening in het kader van een onderzoek door de Raad van de Kinderbescherming dient zorgvuldig plaats te vinden; de huisarts dient zich te beperken tot de feitelijkheden. In deze casus heeft de huisarts zich uitgelaten over de pedagogische kwaliteiten van ouders en dat rekent de GI hem aan.
Ziekenhuisopname – houd rekening met wens van de patiënt
De patiënt in deze casus is bekend in ziekenhuis A en B. Als er een opname-indicatie ontstaat, overlegt de huisarts alleen met ziekenhuis A (dat opname weigert) en niet met B, terwijl patiënte liever daar opgenomen wordt. Daarnaast reageert de huisarts te laat op de klachtbrief.
Oogperforatie
Bij het uitboren van een corpus alienum in de cornea ontstaat een perforatie. De huisarts wijkt af van de richtlijn omdat zij de patiënt niet per direct wil doorverwijzen naar de oogarts. Door de assertieve houding van de patiënt vindt er toch verwijzing plaats.
2020
Vermoeden Münchhausen by proxy
Het is belangrijk om zorvuldig te handelen en te communiceren wanneer er een vermoeden is op een vorm van kindermishandeling. Dat heeft de huisarts in deze casus dan ook gedaan, al neemt hij als leerpunt mee dat de communicatie opener had gekund.
2019
Ziekte van Graves
Goede dossiervoering is heel belangrijk, zeker als er geen overeenstemming is over een doorverwijzing of als de patiënt de gegeven adviezen niet opvolgt. Als adviezen niet worden opgevolgd, is het belangrijk om door te vragen naar de reden daarvoor.
Geen causale relatie tussen vermeende fout en gevolgen
Een klacht wordt pas gegrond verklaard als er sprake is van een medische fout én een aannemelijke oorzaak-gevolgrelatie tussen die fout en de geleden schade.
Geen klachtbrief aanwezig
Klaagster verwijt de huisarts dat deze niet heeft gereageerd op haar klachtbrief, maar kan de originele klachtbrief niet overleggen. Daarmee kan niet worden aangetoond dat deze zou zijn ingediend.
Is het een complicatie of is er een fout gemaakt?
Een zorgverlener handelt volgens de norm van de redelijk handelend en redelijk bekwaam professional als hij/zij de geldende richtlijnen en standaarden voldoende naleeft. Als er toch een voor de patiënt ongewenst beloop optreedt, is er sprake van een complicatie. Een complicatie is niet verwijtbaar.
Ontbrekende overdracht tweede naar eerste lijn
Wanneer er een onduidelijke overdracht van behandeling is van tweedelijns GGZ naar de eerste lijn, verdient het aanbeveling om actief om opheldering te vragen bij de tweede lijn.
2018
Gemiste diagnose: appendicitis bij een kind
Het missen van een diagnose is niet verwijtbaar als de richtlijnen zijn gevolgd. Geef wel altijd een duidelijk en concreet vangnetadvies, zoals de huisarts in deze casus.
De AIOS op de spoedpost
Triagisten en AIOS op de spoedpost kunnen, op basis van bevoegdheid en ervaring, zelfstandig werken, maar goede dossiervoering is heel belangrijk bij klachten en het taalgebruik moet professioneel en patiëntgericht zijn.
2017
Geen spoedverwijzing op verzoek
Het behoort tot de professionaliteit van de huisarts om te beoordelen of er een indicatie is voor een spoedverwijzing. De huisarts in deze casus krijgt daarin gelijk van de GI.