Klacht & geschil zorgverlener

Bent u zorgverlener, praktijkhouder of eigenaar van een zorgorganisatie dan bent u verplicht op grond van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (de Wkkgz) aangesloten te zijn bij een onafhankelijke klachtenregeling en een door VWS erkende Geschilleninstantie. Voor beiden kunt u bij Stichting DOKh terecht. Wij zijn erkend voor huisartsen, cosmetisch artsen, arbo-en bedrijfsartsen, overige artsenzorg en verloskundigen.

Ben u een patiënt/cliënt en heeft u een klacht? Klik dan op de rechter button.

Direct aansluiten Ik ben patiënt/cliënt
Hoofdafbeelding Zorgewetgeving

Een klacht, en dan?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht u zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie. Daarnaast verplicht de Wkkgz u om een onafhankelijk klachtenfunctionaris aan te wijzen. Deze kan uw patiënt bijstaan in het geval deze een klacht heeft en kan tussen u en de patiënt bemiddelen.

Voor zowel de Klachtenregeling als de Geschilleninstantie (landelijk erkend door VWS) kunt u bij ons terecht. Wij werken:

  • Servicegericht en inzichtelijk
  • Laagdrempelig én met een persoonlijke benadering

Extra kosteloze service bij uw aansluiting

  • Onafhankelijke calamiteitencommissie
  • Vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen (Arbobeleid)

Voor zowel de klachtenregeling als de geschilleninstantie kunt u bij Stichting DOKh terecht. Klik op de button hieronder voor meer informatie over de aansluittarieven en om direct aan te sluiten. Na het selecteren van uw beroepsgroep kunt u het tarief zien per pakket door deze aan te vinken.

Nieuwkomers aanbod

Sluit u voor het eerst aan bij zowel de klachtenregeling als de Geschilleninstantie van DOKh dan ontvangt u 50% korting op uw eerste twee aansluitjaren. U kiest voor het totaalpakket, selecteert het nieuwkomersaanbod en de korting wordt direct verrekend.

Procedure bij een klacht

Heeft uw patiënt of client een klacht en komt u er samen niet uit dan moet u klager doorverwijzen naar een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris helpt een klager bij het indienen en formuleren zijn klacht. Ook bemiddelt deze functionaris tussen de patiënt en de zorgverlener om tot een oplossing te komen. Deze ondersteuning is voor de klager kosteloos. Op uw website moet u vermelden hoe de klager met uw klachtenfunctionaris in contact komt.

Procedure bij een geschil

Als een klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, moet de klager zich kunnen wenden tot een erkende geschilleninstantie Deze instantie biedt een laagdrempelig alternatief voor een rechtszaak en doet een bindende uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan ook een schadevergoeding toekennen.

Meer informatie

Laatste nieuws