Klacht & geschil zorgverlener

Bent u zorgaanbieder dan bent u verplicht op grond van de Wkkgz aangesloten te zijn bij een onafhankelijke klachtenregeling en een door VWS erkende Geschilleninstantie. Voor beiden kunt u bij Stichting DOKh terecht. Scroll verder naar beneden voor meer informatie.

Bent u een patiënt/cliënt en heeft u een klacht? Klik dan op de rechter button.

Direct aansluiten Ik ben patiënt/cliënt
Hoofdafbeelding Zorgewetgeving

Een klacht, en dan?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht u zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie. Daarnaast verplicht de Wkkgz u om een onafhankelijk klachtenfunctionaris aan te wijzen. Deze kan uw patiënt bijstaan in het geval deze een klacht heeft en kan tussen u en de patiënt bemiddelen.

Voor zowel de Klachtenregeling als de Geschilleninstantie (landelijk erkend door VWS) kunt u bij ons terecht. Wij werken:

  • Servicegericht en inzichtelijk
  • Laagdrempelig én met een persoonlijke benadering

Extra kosteloze service bij uw aansluiting

Voor zowel de klachtenregeling als de geschilleninstantie kunt u bij Stichting DOKh terecht. Klik op de button hieronder voor meer informatie over de aansluittarieven en om direct aan te sluiten. Na het selecteren van uw beroepsgroep kunt u het tarief zien per pakket door deze aan te vinken.

Nieuwkomersaanbod en tarieven

Bent u nieuw bij DOKh en sluit u zich aan bij zowel de klachtenregeling als de Geschilleninstantie? Dan hebben we goed nieuws: u ontvangt vier jaar lang 25% korting op het reguliere tarief!

Wat we daar tegenover vragen? Dat u zich voor diezelfde vier jaar verbindt aan ons totaalpakket. Kiest u voor het nieuwkomersaanbod, dan wordt de korting direct verrekend bij inschrijving.

Tarieven individuele artsen en verloskundigen (zzp)

Tarieven praktijkhouder/zorgorganisatie (met medewerkers in dienst)

Procedure bij een klacht

Heeft uw patiënt of client een klacht en komt u er samen niet uit dan moet u klager doorverwijzen naar een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris helpt een klager bij het indienen en formuleren zijn klacht. Ook bemiddelt deze functionaris tussen de patiënt en de zorgverlener om tot een oplossing te komen. Deze ondersteuning is voor de klager kosteloos. Op uw website moet u vermelden hoe de klager met uw klachtenfunctionaris in contact komt.

Procedure bij een geschil

Als een klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, moet de klager zich kunnen wenden tot een erkende geschilleninstantie Deze instantie biedt een laagdrempelig alternatief voor een rechtszaak en doet een bindende uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan ook een schadevergoeding toekennen.

Meer informatie

Om te downloaden

Laatste nieuws