Nascholingen Klachten & Geschillen

Als zorgaanbieder aansluiten bij klachten en geschillen

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht u zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie. Daarnaast verplicht de Wkkgz u om een onafhankelijk klachtenfunctionaris aan te wijzen. Deze kan uw patiënt bijstaan in het geval deze een klacht heeft en kan tussen u en de patiënt bemiddelen. Voor zowel de Klachtenregeling als de Geschilleninstantie kunt u bij ons terecht.

Als zorgaanbieder aansluiten bij klachten en geschillen

Op zoek naar een klachtenregeling en geschilleninstantie met landelijke erkenning door VWS?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht u zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie. Daarnaast verplicht de Wkkgz u om een onafhankelijk klachtenfunctionaris aan te wijzen. Deze kan uw patiënt bijstaan in het geval deze een klacht heeft en kan tussen u en de patiënt bemiddelen.

Voor zowel de Klachtenregeling als de Geschilleninstantie kunt u bij ons terecht. Wij werken:

  • Servicegericht en inzichtelijk
  • Laagdrempelig én met een persoonlijke benadering

Procedure bij een klacht

Probeer eerst in een persoonlijk gesprek het probleem te bespreken. Als u er samen niet uitkomt dan bent u verplicht uw patiënt/cliënt te wijzen op de mogelijkheid een onafhankelijke Klachtenfunctionaris in te schakelen. Hiervoor sluit u aan bij onze Klachtenregeling

Inzet Klachtenfunctionaris en vervolg

De Klachtenfunctionaris verzorgt de opvang van de klacht van uw patiënt/cliënt. Deze functionaris is onafhankelijk en het is zijn/haar taak om de patiënt/cliënt te helpen de klacht te formuleren, raad te geven en te bemiddelen als u hier beiden voor open staat.

Als beide partijen tevreden zijn, dan is de klacht hiermee afgedaan. Niet tevreden? Nu kan de patiënt/cliënt er een geschil van maken.

Help, en nu heb ik een geschil

Wanneer de patiënt/client niet tevreden is en de procedure voort wil zetten, dan is er sprake van een geschil. Een geschil wordt behandeld door de Geschilleninstantie.

Extra kosteloze service bij een aansluiting bij zowel onze Klachtenregeling als Geschilleninstantie:

  • Eén geaccrediteerde nascholing per jaar betrekking hebbend op klachten, geschillen of calamiteiten.
  • Advies bij een complicatie of calamiteit, onafhankelijk onderzoek naar een calamiteit incl. rapportage aan de IGJ voor de praktijkhouders.
  • Inzet van de vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen voor alle medewerkers van de praktijk of kliniek indien u praktijkhouder bent.

Aansluiten

Om aan te sluiten klikt u hieronder op uw beroepsgroep:

Hier vindt u de aansluittarieven en het Welkomsttarief voor nieuwe individuele aansluitingen.

Meer informatie

Voor vragen kunt u contact opnemen met Femke Moerbeek via fmoerbeek@dokh.nl of 072 - 520 83 25.